Brenda Dixon Gottschild, amerikansk professor emeritus, dansehistoriker, forfatter, danser, koreograf og antirasistisk kulturarbeider er i Norge for første gang og vi er svært glade for å ha henne her. I samarbeid med Tabanka Dance Ensemble arrangerer Danseinformasjonen et foredrag og en samtale med Dixon Gottschild. Hun vil dele sine tanker og kunnskap om afrikansk tilstedeværelse i amerikansk og europeisk kultur gjennom foredraget Researching Performance – The (black) dancing body as a measure of culture. I tillegg vil hun lede en samtale med dansekunstnerne Belinda Braza, Knut Arild Flatner og Thomas Prestø om det «rytmiske dansefeltet» i Norge. Foredraget og samtalen finner sted på Dansens Hus fredag 2. november kl 1600-1800. Gratis og åpent for alle. Både foredrag og samtale foregår på engelsk.

Kl 1600-1645: Foredrag av Brenda Dixon Gottschild:
Researching Performance – The (black) dancing body as a measure of culture

Med premisset om at dans også er et samfunnsbarometer, tar professor Dixon Gottschild pulsen på moderne kulturpraksiser. I dette foredraget undersøker hun den gjennomgripende afrikanske tilstedeværelsen i amerikansk og europeisk kultur og de sosiopolitiske implikasjonene av dens usynlighet. Med utgangspunkt i dansen og «rase» (som en sosial konstruksjon) som parameter, avslører hun afrikanisme i moderne og postmoderne dans, samt i moderne ballett.
 
Kl 1700-1800: Samtale om det «rytmiske dansefeltet» i Norge
Paneldeltagerne vil reflektere rundt Dixon Gottschilds foredrag og plassere sine egne kunstneriske uttrykk i en videre kontekst, arv og tradisjon. De vil også samtale om mulige fellestrekk man finner i det norske «rytmiske dansefeltet».

Moderator: Brenda Dixon Gottschild
I panelet har vi dansekunstnerne: Belinda Braza, Knut Arild Flatner og Thomas Prestø

Brenda02 ok Ryan Collerdjpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Ryan Collerd

Bio:
Brenda Dixon Gottschild er amerikansk professor emeritus i dansestudier ved Temple University, forfatter, dansehistoriker, foredragsholder, danser, koreograf og antirasistisk kulturarbeider. Hun har utgitt utallige essays, artikler og bøker, blant annet Digging the Africanist Presence in American Performance: Dance and Other Contexts og The Black Dancing Body – A Geography from Coon to Cool. Hun har vunnet flere priser for sitt forskningsarbeid og er en anerkjent foredragsholder. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foredraget og samtalen arrangeres av Tabanka Dance Ensemble og Danseinformasjonen, i samarbeid med Dansens Hus. Arrangementet er gratis og åpen for alle og vil foregå på engelsk.

Forestilling og ettersnakk
Forestillingen I:OBJECT av Tabanka Dance Ensemble spilles på Dansens Hus fra 1. – 4. november. Les om forestillingen her

Brenda Dixon Gottschild vil også lede en ettersnakk med kunstnerisk leder av Tabanka Dance Ensemble, Thomas Prestø, etter forestillingen I:Object lørdag 3. november.
 
Bøker av Dixon Gottschild kan lånes i Danseinformasjonens bibliotek.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Les mer om Brenda Dixon Gottschild her
Brenda Dixon Gottschild is the author of Digging the Africanist Presence in American Performance: Dance and Other Contexts; Waltzing in the Dark: African American Vaudeville and Race Politics in the Swing Era (winner of the 2001 Congress on Research in Dance Award for Outstanding Scholarly Dance Publication); The Black Dancing Body–A Geography from Coon to Cool (winner, 2004 de la Torre Bueno prize for scholarly excellence in dance publication); and Joan Myers Brown and The Audacious Hope of the Black Ballerina-A Biohistory of American Performance.
 
Additional honors include the Congress on Research in Dance Award for Outstanding Leadership in Dance Research (2008); a Leeway Foundation Transformation Grant (2009); the International Association for Blacks in Dance Outstanding Scholar Award (2013); the Pennsylvania Legislative Black Caucus Civil Rights Award (2016); and a Pew Fellowship in the Arts (2017).
 
A self-described anti-racist cultural worker utilizing dance as her medium, she is a freelance writer, consultant, performer, and lecturer; a former consultant and writer for Dance Magazine; and Professor Emerita of dance studies, Temple University.  As an artist-scholar she coined the phrase, “choreography for the page,” to describe her embodied, subjunctive approach to research writing.
 
Nationwide and abroad she performs self-created solos and collaborates with her husband, choreographer/dancer Hellmut Gottschild, in a genre they developed and titled “movement theater discourse”.
www.bdixongottschild.com and Facebook
 
Les Pew Fellowship-intervju med Dixon Gottschild her:
https://www.pcah.us/post/pew-fellow-week-interview-writer-and-cultural-scholar-brenda-dixon-gottschild
Les artikkelen «Talking Dance» fra Berlin Tanzbüro her:
https://danseinfo.no/images/up2018/TALKINGDANCE.pdf