Torsdag 27. september er det premiere på dansefilmen Battle. Vi har stilt tre spørsmål hver til filmens hovedrolleinnehaver Lisa Teige og hovedkoreograf Camilla Tellefsen. Battle er basert på Maja Lundes bok med samme navn. Den er regissert av Katarina Launing og manus er skrevet av Maja Lunde i samarbeid med Karsten Fullu. Filmen er produsert av Friland Produksjon AS & Storm Films AS.

Av Marianne Albers og Sindre Jacobsen

I møtet mellom samtidsdans og hiphop får vi fortalt historien om vestkantjenta Amalie (Lisa Teige - kjent fra Skam der hun spilte Eva) som har «alt» - penger, dansetalent og utseende – men ting begynner å rase når hun tvinges til å flytte i en trang leilighet på Ellingsrud. Her møter hun streetdanseren Mikael (Fabian Svegaard Tapia) og blir introdusert for dansebattles, og dras da mellom å opprettholde fasaden overfor sine gamle venner på vestkanten og hennes nye venner på østkanten. (Filmens følgetekst)

lisateige
Stillfoto av Lisa Teige fra Battle • Foto: Jørgen Johansson

Lisa Teige:
Kan du kort fortelle hva filmen handler om, og om din rolle?
Filmen handler om Amalie (som jeg spiller) en jente fra vestkanten som danser moderne på "Valkyrien vgs". En dag går faren hennes konkurs, og de må flytte fra villaen deres til en liten leilighet på østkanten. Samtidig dukker det opp en audition på skolen til et utenlandsk kompani, som Amalie er bestemt på at hun skal ha. Hun trenger et sted å trene på østkanten, og slik møter hun Mikael, en breakdanser, som er ganske annerledes enn andre hun har møtt.
 
Hvordan har det vært å jobbe med spillefilm?
Det har vært utrolig givende. Det aller gøyeste var å spille inn i fjor sommer. Det var to ganske intensive måneder, med et stort crew og mange dyktige mennesker involvert.
 
Kjenner du deg igjen i filmen?
Jeg kjenner meg godt igjen i Amalie. Først og fremst fordi vi deler dansen, som er en stor lidenskap for oss begge. I tillegg tar filmen opp teamaer som det å finne seg selv og hvordan stå i det som er vanskelig, som er typiske situasjoner man opplever igjennom ungdomstiden.

camillatellefsen
Camilla Tellefsen • Foto: Iselin Jansen

Camilla Tellefsen:
Hvordan har det vært å jobbe med film?
Det har vært spennende og lærerikt men også utfordrende. Veldig annerledes enn å jobbe med scenekunst og battles. Mange andre ting man må tenke på, annerledes strukturer og hensyn. Koreografen har ikke samme rolle som i en sceneproduksjon og det er mange som bestemmer mer enn meg. Det har virkelig vært en gave å jobbe med så dyktige dansere og skuespillere og magisk å se hva som skjer i forvandlingsboksen (altså kameraet). Klipp, lyd, lys og så videre kan virkelig få ting til å se helt annerledes ut enn det gjorde på opptak.

Er det veldig annerledes å koreografere for film og kan du fortelle litt om prosessen?
Hmm.. det kommer vel litt an på hva slags film. Jeg har jobbet med tv, video og andre typer prosjekter bak og foran kamera før, men dette var et ganske unikt prosjekt vil jeg si. Først og fremst gikk en del av arbeidet ut på å finne et type uttrykk som gikk overens med rollene, danserne og manus og ikke minst målgruppen. Det har vært mange møter med regissør Katarina Launing for å tilpasse manus og finne/skape flere lag og kompleksitet i de ulike scenene, og vise mangfoldet i dansen. Jeg har følt at hun virkelig lyttet til meg. Det har vært veldig viktig for meg å lage et genuint uttrykk både i dansen og de ulike situasjonene og der var Katarina og jeg veldig på nett. Jeg opplevde også at både produsent og alle i apparatet rundt ønsket å forstå vår verden, som de jo ikke hadde kjennskap til fra før.

Samtidig skal det jo lages film, den skal på kino, og de som skal se den har ikke nødvendigvis noe forhold til dans og mye detaljer (som jeg kanskje synes er superviktige) som kan ta publikum vekk fra selve historien.

Jobben min var ganske todelt; det ene var den kreative prosessen med danserne og coachingen av rollene. Finne uttrykk, skape sekvenser, lage rammer for improvisasjon og relasjoner. Selv om dette på mange måter er et klassisk "boy meets girl"-drama så ville jeg ikke ende i en "klassisk danser gjør piruett, Bboy spinner på hodet"-løsning, ei heller: "hovedrolle blir proff hiphop danser på tre uker scenarie". Jeg ville skape originale koreografiske løsninger som ikke handler om å imponere, men å søke, utforske og uttrykke. Alle danserne er utrolig dyktige med masse kompetanse, så mest av alt har det vært viktig å skape rammer de kan skinne i, men også hvor de kan spille rollen sin.

Det er for eksempel et crew i denne filmen som er sammensatt av oss i teamet igjennom casting. Det var viktig for meg å skape en ektefølt crew-vibe mellom de, og skape sekvenser som oppleves improvisert og rått selv om det skulle filmes flerfoldige ganger. Det samme med battle-scenene. Alt skulle jo klippes og tiden var knapp. Da kan man ikke bare satse på at alt skjer av seg selv.

Å jobbe så tett med Lisa Teige over lang tid var virkelig spennede og fint! Hun er så ung, men så moden og profesjonell. Jeg følte virkelig at hun var som en svamp med integritet som gikk inn med hud og hår i alt jeg gav henne av oppgaver. Jeg inviterte henne på jams, battles, klasser og inn i cyphers. Alt dette midt i russetiden og eksamemstid. Hun fikk virkelig føle på hvordan det er å komme inn i streetdansmiljøet, akkurat som i filmen. Og hun gjorde det på en så fin måte.

Men jeg har ikke gjort alt selv: Lise Tiller har koreografert alle samtidsdanssekvensene som vi sammen har forsøkt å relatere mest mulig til situasjonene og uttrykket som Amalie finner til sist i filmen. Morsomt nok så har Tiller og jeg mange fellestrekk i arbeidet vårt, og det var veldig spennende å se hvordan Lisa fikk en slags morf av oss begge og seg selv inn i rollen (hun har også hatt Lise Tiller som lærer på Edvard Munch vgs). Jeg har også hatt med meg god hjelp fra flere kreative krefter: Cassandra Moldenhauer som assistent og sparringspartner, Morad Aziman fra KWC som også spiller en av rollene har bistått på breake-coaching av Lisa. I tillegg har Hugo Marmelada vært inne i en sekvens med partnerarbeide.

Så har det vært mye jobb med ting som ikke er koreografi og derfor tittelen «Battle-produsent». Alt sklir jo litt inn i hverandre men her har det bestått i alt fra å samarbeide med produsent, koordinator og regissør, velge musikk, dansere, djs, mcs både fra Norge og Holland (hvor deler av filmen ble spilt inn) og rett og slett være hiphop-alibiet med tanke på hvordan det ser ut på en battle; hva man har på seg, hva man gjør og så videre. Mye "dette ER veldig viktig"-prat fra Tellefsen, som brenner innmari mye for "realness" og at rett skal være rett. En veldig viktig sak for meg hele veien i alt jeg gjør, og spesielt i en film som dette hvor folk i Norge, og alle andre som ser denne filmen, skal få et ekte innblikk i vår fantastiske verden.

Kjenner du deg igjen i filmen?
Da jeg leste boka og videre manus så var det jo mye som å lese historien om mitt liv. Det var nok mye av grunnen til at jeg bare måtte takke ja til oppdraget. Håra stod på armen, klumpen var i halsen. Jeg så manus levende foran meg. Jeg delte også mange av historiene med regissøren og føler at lagene og kompleksiteten man finner der, i det ekte liv, er viktige når man jobber med film. Jeg begynte å breake som 15 åring og gikk danselinja. Forelsket meg i en breaker, dro på mitt første jam og så videre i den samme perioden av livet som Amalie opplever alt dette. Skilte foreldre som elsker deg på uliker måter, lærere som pusher deg mer enn du vil selv, kampen mot autoriteter og ønsket om muligheter. Samtidig som du bare vil gjøre "ditt eget". Jeg kjenner meg også veldig igjen i dette med å finne en slags egen lille verden i dansen og uttrykke seg bevisst eller ubevisst igjennom musikk og bevegelse. Flukten når ting er vanskelig, slippe taket og stole på at kroppen bærer deg. Danse med hjertet. Det var en del ganger på opptak hvor Katarina og jeg sto og tutet fordi det var så nydelige magiske øyeblikk foran kamera. Jeg håper at den treffer og at flere finner dansen etter å ha sett filmen.


Battle har premiere 27. september og blir vist på kino i hele landet.
filmweb.no/film/article1349872.ece